Nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi | Urząd Miejski w Tucholi

Nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi

       Nowe zasady funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Tuchola
 
  Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi w gminie Tuchola zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 r. Nowym systemem zostaną objęte tylko nieruchomości zamieszkałe. Nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy tj. lokale biurowe, szpitale i inne zakłady udzielające świadczeń zdrowotnych, hotele i lokale gastronomiczne, szkoły, przedszkola i inne placówki użyteczności publicznej, instytucje kultury oraz nieruchomości związane z prowadzeniem działalności gospodarczej będą funkcjonować na „starych” zasadach tzn. na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z przedsiębiorcą odbierającym odpady.

Od 1 lipca 2013 r. to gmina, a nie właściciel nieruchomości będzie podpisywać umowę z firmą wywozową wybraną w przetargu. W związku z powyższym właściciel nieruchomości nie jest zobowiązany do podpisywania umowy, jak to było dotychczas. Natomiast obowiązkiem właściciela nieruchomości będzie złożenie do Urzędu Miejskiego w Tucholi najpóźniej do dnia 30 kwietnia br. deklaracji, na podstawie której będzie wpłacał opłatę za odbiór odpadów z terenu swojej nieruchomości.

Deklaracja składana jest przez:
• Właścicieli/użytkowników nieruchomości
• Współwłaścicieli
• Zarządców spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych, a także inne podmioty władające nieruchomością, na której zamieszkują mieszkańcy.

Zasady funkcjonowania nowego systemu określają następujące Uchwały Rady Miejskiej w Tucholi:
  Stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie w gminie Tuchola będą kształtować się następująco:
w przypadku, gdy odpady komunalne będą zbierane i odbierane w sposób selektywny, stawkę opłaty ustalono w wysokości 8,50 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość, a w przypadku, gdy liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe przekracza 3 - w wysokości 4 zł miesięcznie od każdej osoby powyżej 3.

Gospodarstwo domowe – gospodarstwo prowadzone przez osobę samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo zespół osób (spokrewnionych lub niespokrewnionych) mieszkających, gospodarujących i utrzymujących się wspólnie.

Stawka opłaty za odpady zbierane i odbierane w sposób zmieszany wynosić będzie 17,00 zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.

Aby prawidłowo obliczyć opłatę, jaką właściciel nieruchomości będzie ponosił za odbiór odpadów komunalnych w odpowiedniej rubryce deklaracji należy wskazać liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość stanowiących wspólne gospodarstwo domowe objętych opłatą w wysokości 8,50 zł (lub 17 zł) oraz liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość objętych opłatą w wysokości 4 zł.
W nawiązaniu do powyższych zapisów opłatę będzie się wyliczać w następujący sposób:
  • wariant I  właściciel nieruchomości deklaruje segregację odpadów:
           3                 X         8,50            =              25,50 zł 
(liczba mieszkańców)             (stawka opłaty)                  (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)

           1                 X            4               =                4 zł
(liczba mieszkańców                    (stawka opłaty)                  (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
stanowiących wspólne
gospodarstwo domowe
powyżej 3)                                                                                      
                                                                             29,50 zł
                                                                          (łącznie opłata)
  • wariant II – właściciel nieruchomości deklaruje, że nie segreguje odpadów:
             4                  X            17          =                 68 zł
(liczba mieszkańców)                   (stawka opłaty)                (iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty)
Częstotliwość odbioru odpadów
 
Od 1 lipca 2013 r. od właścicieli nieruchomości zamieszkałych odbierane będą odpady komunalne w następujący sposób:

 

Rodzaj odpadu
Miasto
Zabudowa domów wielorodzinnych
będących pod wspólnym zarządem (spółdzielnie, wspólnoty mieszkaniowe)
Miasto
Zabudowa
jednorodzinna
Wieś
Odpady komunalne zmieszane 1 raz w tygodniu co 2 tygodnie 1 raz w miesiącu
Odpady segregowane:  
•    Plastik 1 raz w tygodniu 1 raz w miesiącu
•    Szkło 1 raz w tygodniu 1 raz w miesiącu
•    Papier
•    Opakowania wielomateriałowe
•     Metal
1 raz w tygodniu 1 raz w miesiącu
•    Odpady zielone 1 raz w tygodniu 1 raz w miesiącu
•    Meble i odpady wielkogabarytowe 2 razy w roku, w zależności od potrzeb dostarczać samodzielnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
•    Odpady elektryczne i
elektroniczne
2 razy w roku, w zależności od potrzeb dostarczać samodzielnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
•    Przeterminowane leki Umieszczać w przeznaczonych do tego celu i specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w budynkach miejscowych aptek.
•    Zużyte baterie Umieszczać w specjalnie oznakowanych pojemnikach znajdujących się w szkołach, urzędach publicznych, sklepach ze sprzętem elektrycznym i elektronicznym oraz na terenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
•    Akumulatory
•    Świetlówki
•    Opony
Dostarczać do placówek handlowych i usługowych prowadzących ich sprzedaż lub wymianę.