KOMU PRZYSŁUGUJE DODATEK WĘGLOWY
Dodatek węglowy przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania tego gospodarstwa jest:
□ kocioł na paliwo stałe,
□ kominek,
□ koza,
□ ogrzewacz powietrza,
□ trzon kuchenny,
□ piecokuchnia,
□ kuchnia węglowa
□ piec kaflowy na paliwo stałe,
zasilane węglem kamiennym, brykietem lub peletem zawierającymi co najmniej 85% węgla kamiennego. Warunkiem uzyskania dodatku węglowego jest posiadanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB).
Dodatek nie przysługuje osobom które, wskazały w CEEB że w kotłach paliw stałych stosują drewno kawałkowe, pellet drzewny, olej, gaz i inne rodzaje nie zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
Dodatek będzie przysługiwał osobom, które nie skorzystały ze wcześniejszego mechanizmu wsparcia, jakim była możliwość zakupu węgla po cenie 996,60 zł brutto za tonę.
UWAGA!
Przez gospodarstwo domowe rozumie się:
- osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe),
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe)
W przypadku kiedy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złoży więcej niż jedna osoba z danego gospodarstwa domowego, dodatek przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Jedna osoba może wchodzić w skład jednego gospodarstwa domowego.
SKŁADANIE WNIOSKÓW O DODATEK WĘGLOWY
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. (po tym terminie wnioski pozostawia się bez rozpatrzenia).
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się zgodnie ze wzorem wniosku określonym w drodze rozporządzenia ministra właściwego do spraw energii:
• na piśmie, lub
• za pomocą środków komunikacji elektronicznej (czyli poprzez rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe,umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną). Wniosek taki musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelniony z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku węglowego są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W Gminie Tuchola wnioski będą przyjmowane w:
Ośrodku Pomocy Społecznej w Tucholi, ul. Świecka 45, 89-500 Tuchola,
w poniedziałki, środy, czwartki i piątki od godz. 8.00 do godz. 14.00,
we wtorki w godzinach od 8.00 do 16.00.
Wniosek o dodatek węglowy znajduje się na stronie internetowej Ośrodka Pomocy Społecznej w Tucholi w zakładce dodatek węglowy www.ops.tuchola.pl.
PRZYZNAWANIE DODATKU WĘGLOWEGO
Dodatek węglowy wynosi 3.000 złotych i jest przyznawany jednorazowo.
Wypłata dodatku następuje w terminie do miesiąca od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę.
Przyznanie dodatku węglowego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej, w tym przypadku przesyła się do wnioskodawcy informację o jego przyznaniu na adres poczty elektronicznej (podany we wniosku). W przypadku nie wskazania adresu poczty elektronicznej informacje taką odbiera się osobiście (nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty świadczenia).
W przypadku odmowy przyznania dodatku węglowego, uchylenia prawa do jego otrzymania albo w sprawie nienależnie pobranego świadczenia wydawane są decyzje administracyjne.